PSY, KOTY ORAZ ZWIERZĘTA EGZOTYCZNE: GADY, PŁAZY, GRYZONIE, KRÓLIKI, ŚWINKI MORSKIE FRETKI, PTAKI OZDOBNE, JEŻE ORAZ INNE ZWIERZĘTA NIEUDOMOWIONE

Szczepienia ochronne kotów

Szczepienia kotów są trochę mniej absorbujące dla właścicieli niż szczepienia psów, ponieważ koty szczepimy co 2-3 lata i nie ma ustawowego obowiązku szczepienia kotów przeciwko wściekliźnie- ale po kolei.

Rodzaj szczepień jakie wykonujemy u kotów zależy od ich trybu życia- czy jest to kot wychodzący czy nie, czy jest to kot żyjący w skupisku (np. hodowla, schronisko), czy jest to kot w szczególny sposób narażony na jakąś chorobę(np. żyje z drugim chorym kotem). U kotów jak i u psów występują szczepienia zasadnicze, które właściciel powinien wykonać ze względu na to, że uodparniają one na śmiertelne choroby powszechnie występujące w środowisku.
Szczepienia zasadnicze u kotów obejmują szczepienia przeciw:
-panleukopenii
-herpeswirozie kotów
-kaliciwirozie kotów

-wścieklizna (jeśli jest to kot wychodzący).

Szczepienia dodatkowe wykonujemy jeśli istnieje podwyższone ryzyko zachorowania kota na daną chorobę(koty hodowlane, koty w schroniskach, koty mieszkające z innym kotem chorym na białaczkę)Szczepienia dodatkowe to szczepienia przeciwko:
-białaczce zakaźnej
-grzybicy skórnej
-chlamydofilozie

Poniżej najczęściej wykonywany schemat szczepień dla kotów:
-8. tydzień życia – w tym czasie kociak powinien zostać zaszczepiony po raz pierwszy przeciwko panleukopenii, herpeswirozie, kaliciwirozie(dwa ostatnie odpowiedzialne są za tzw. „katar koci”).

-12. tydzień życia – w tym czasie wykonujemy drugie szczepienie tzw. „potwierdzające” przeciwko panleukopenii, herpeswirozie, kaliciwirozie.

- 16. tydzień życia – to czas na szczepienie przeciwko wściekliźnie. To szczepienie ma sens i powinno być wykonywane tylko w przypadku jeśli kot ma wychodzić na dwór – tylko wtedy jest narażony na zachorowanie na tę chorobę. Kolejne szczepienia przeciwko wściekliźnie wykonujemy u kotów co trzy lata.

- 12. miesiąc życia – czas na szczepienie tzw. „przypominające” kiedy szczepimy tą samą szczepionką co w 12. tygodniu życia- od tego momentu kolejne szczepienie wykonujemy co trzy lata.