PSY, KOTY ORAZ ZWIERZĘTA EGZOTYCZNE: GADY, PŁAZY, GRYZONIE, KRÓLIKI, ŚWINKI MORSKIE FRETKI, PTAKI OZDOBNE, JEŻE ORAZ INNE ZWIERZĘTA NIEUDOMOWIONE

Babeszjoza

Większość właścicieli psów zdaje sobie sprawę z tego jak groźne dla życia ich pupili może być ukąszenie kleszcza. Najczęściej występującą chorobą odkleszczową u psów jest babeszjoza- nie należy mylić z boreliozą, której poświęcimy kilka ostatnich akapitów tego artykułu. Babesia canis to pierwotniak przenoszony przez kleszcze, który mechanicznie niszczy psie czerwone krwinki (erytrocyty) prowadząc do niedokrwistości, a w dalszym ciągu do niewydolności nerek i wątroby. Poniżej przedstawimy kilka podstawowych zasady których przestrzeganie ograniczy ryzyko zachorowań :

1.       Zabezpieczaj psa przed kleszczami – najlepiej cały rok, a obowiązkowo od marca do listopada. Na rynku istnieje wiele preparatów przeciwko kleszczom od kropli przez tabletki po obroże. Produkty które mogą kupić Państwo w naszym gabinecie weterynaryjnym Gabor Vet w Chylicach:  Bravecto (czas działania do 3 miesięcy),  Simparica (czas działania do 5 tygodni),    Advantix(czas działania do 4 tygodni),  Kiltix (czas działania 7-8 miesięcy),  Foresto (czas działania 7-8 miesięcy)…  Należy pamiętać, że żaden preparat nie zabezpiecza psa w stu procentach  (jednak znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na babeszjozę i inne choroby odkleszczowe) dlatego nigdy nie trać czujności .

2.       Jeśli zauważysz kleszcza u swojego psa, postaraj się go jak najszybciej usunąć, ponieważ przyjmuje się, że od ukąszenia kleszcza do przeniesienia choroby na psa musi minąć co najmniej 24 godziny. Im szybciej usuniesz kleszcza tym większe prawdopodobieństwo, że Twój pies nie zachoruje, jeśli masz wątpliwości jak to zrobić zgłoś się do lekarza weterynarii.

3.       Pamiętaj, że czas inkubacji babeszjozy (od ukąszenia do wystąpienia objawów) wynosi około 7 dni, ale może trwać dłużej, dlatego po ukąszeniu przez kleszcza obserwuj bacznie swojego psa przez minimum trzy tygodnie.

4.       Jeśli zauważysz jakiekolwiek niepokojące objawy, a przede wszystkim brak apetytu, osowiałość, brak chęci do zabawy, temperaturę ciała powyżej 39.5 stopni Celsjusza czy ciemno zabarwiony mocz (warto jednak pamiętać, że często występuje tylko jeden z powyższych objawów) zgłoś się do lekarza weterynarii. W gabinecie Gabor Vet jesteśmy w stanie, po pobraniu krwi od psa, w przeciągu 15 minut zdiagnozować, czy Twój pupil jest chory na babeszjozę, co daje nam możliwość szybkiego wdrożenia leczenia przyczynowego i wspomagającego.

5.       Jeśli pies zostanie szybko zdiagnozowany tym większa jest szansa na jego wyleczenie i brak powikłań. Im dłuższy czas minie od ukąszenia do rozpoczęcia leczenia, tym pies ma mniejsze szanse na wygraną walkę z chorobą.

6.       Leczenie babeszjozy jest najczęściej długotrwałe i wymaga podawania leków ratujących życie psa.

Kilka słów o boreliozie…
Wiele mówi się o boreliozie i jej strasznych skutkach u ludzi. Warto wiedzieć, że borelioza wywoływana jest przez bakterię Borrelia burgdorferi  i u psów nie jest tak powszechna  jak babeszjoza. Do zachorowania na boreliozę dochodzi po ukąszeniu psa przez kleszcza, dlatego podobnie jak w przypadku babeszjozy zabezpieczenie zwierzaka przed kleszczami zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby. W przebiegu boreliozy psów dominuje długotrwała bezobjawowa bakteriemia, nie występuje też rumień. Jeśli dojdzie do pojawienia się objawów to jest to ostre zapalenie stawów ustępujące samoistnie, albo ostre/przewlekłe zapalenie nerek, które leczymy długotrwałą antybiotykoterapią.